En koloniblogg i från en glad amatör

Här kommer jag att skriva det mesta om vad som sker på vår Gröna Kulle i stort och i smått. Odling...projekt på kolonin....Örter....oljor ...salvor. Olika hantverk dyker nog upp....tankar om livet kanske det också blir.

Hoppas att ni ska känna er hemma och återkommer så snart ni har lust.

tisdag 30 juli 2013

Hallon mums till frukost............

Hallon till frukost är inte så dumt ....
Med vaniljsås till 
Tycker i alla fall inte sonen ...
Svisch sa det i skålarna 
Men det är bäst att passa på att äta nu när de är som godast 
Hade tänkt plocka lite fler i dag ...men jag tror att buskarna får återhämta sig litegrann
Hoppas de får lite regn på sig så de får mer kraft att växa
De behövs...våra svarta vinbär är inte mogna än
de behöver ytterligare lite tid ..lite vatten ....



Men ska i alla fall till kolonin en sväng senare ...
Lämna några böcker till Kära Katrin...hon väntar säkert sedan i går
Men först ska jag till blomsterhandlarna
Se vad som erbjuds....eller inte
Lite bärbuskar...Aronia vore trevligt

Lite frukt träd kankse




Lite Hosta som blommar för fullt vid ingången på Tysta Trädgården 
Det börjar ordna upp sig ....
Men nästa år ska jag /vi tillverka en ordentlig portal som Humlen kan klättra i
Man tänker alltd att man ska hinna så mycket ...men den behöver göras tidigt för sedan sätter Hmlen fart 
och då är det för sent 


Just nu är den akut tillverkad av störar och elrör 
Men de brukar som sagt inte synas efter ett tag ..Humlen täcker in allt 

Ja ...det finns att göra 
Grusgången utanför min stuga ...ett avmina ansvarsområden är dags att tas om hand
Vet inte vad som exploderade där ...en ogräsbomb tror jag

Steg ett ....ängen nedanför stugan klipptes återigen i går ...snyggt och fint ....så det är bra med lite regn så det inte bränner sönder 
Min gräsmatta får vänta lite till
Det ska vara grönt gräs på Gröna Kullen....eller hur
Men det blir nog ett svep innan helgen

Ha dä så gôtt

Catarina



1 kommentar:

  1. Aronia är ett måste, vettu! Jag har en och tänk vilken skörd det blir varje år. Vi äter ju inte sylt, Gubben och jag, men att ha i frysen är gudagött.
    Tänk att jag har lyckats att döda en humle....
    Kramis Anja

    SvaraRadera