En koloniblogg i från en glad amatör

Här kommer jag att skriva det mesta om vad som sker på vår Gröna Kulle i stort och i smått. Odling...projekt på kolonin....Örter....oljor ...salvor. Olika hantverk dyker nog upp....tankar om livet kanske det också blir.

Hoppas att ni ska känna er hemma och återkommer så snart ni har lust.

onsdag 31 juli 2013

Äntligen Aronia ....plus lite till

I går blev det en rundtur hos Blomsterhandlarna i stan
På jakt efter spännande bär till kolonin
Först och främst skulle Aronia införskaffas 
Ett bär som jag inte riktigt isste at det fanns innan kolonilivet
Och har tänkt att skaffa det länge...men i år så inträffar det
Det blev två olika sorter...två stora ...och en liten 
visste inte ens att det fanns olika ...men så är det 
Tog egentligen fel ...för jag skulle ha stora ...men tog fel och orkade inte byta..
Så nu ska de på plats tänkte jag



Det är ju lite av en guldgruva nu på de flesta trädgårdsbutiker ...man säljer ut ...rensar


Jag fyndade Chokladblomma i går också ...10:- /st
Tur att kära grannen berättade att man ska gräva upp dem på hösten ...behandla dem som Dahlioor och förvara dem frostfritt i torv
Det hade jag inte räknat med eftersom jag avstår de just p  ga av det ...jajaja...
De är så fina så det får jag ta


Jag adopterar ju ofta lite risiga plantor ....här under kommer Lavendel
men man ser att den snart exploderar av grenar ...som bara vill upp upp...massor av skott som kommer 
Så bara att klippa av der lite långa spretiga så de orkar med 
Kvistarna som klipps bort ....ja de blir till något trevligt ...olja...te.....kanske i Biscotttin som jag tänkte baka



Så i dag ska inhandlas jord .....kanske vindruvor ....har inte bestämt mig ännu
Rea är farligt ...speciellt på plantor 
Såg någon mynta jag tänkte köpa också
Ska nog skaffa en pallkrage bara till mynta 
Då kan de härja bäst de vill där ...eftersom de så gärna tar över

Säger bara det ...mera plantor till folket.....

Ha dä gôtt 

Catarina

1 kommentar:

  1. Aronia <3
    Jag har en liiiiiiiiten, som jag försöker få att överleva!
    På förskolan där barnen gick så har dom en gigantisk...en av fröknarna hjälpte mig gräva upp en liiiten bit...den har ett mycket kraftigt rotsystem å det sprider ut sig otroligt!
    Barnen på denna förskola är väldigt förskonade från div sjukdomar på hösten vid skolstart...å jag tror aronian är orsaken..den mognar strax efter skolstart å det äts, det leks, det kladdas..men alla barn älskar bären trots att de är aningen besk/sträva!

    Den innehåller ju än mer antioxidanter än tranbär och den är släkt med rönnbäret.
    Den har en enorm c-vitaminhalt dessutom ;)

    Kram..å lycka med din aronia <3

    SvaraRadera