En koloniblogg i från en glad amatör

Här kommer jag att skriva det mesta om vad som sker på vår Gröna Kulle i stort och i smått. Odling...projekt på kolonin....Örter....oljor ...salvor. Olika hantverk dyker nog upp....tankar om livet kanske det också blir.

Hoppas att ni ska känna er hemma och återkommer så snart ni har lust.

tisdag 23 juli 2013

En egen pool...men anpassad för compactliving

Ja ...en egen pool har jag ju berättat att vi har på kolonin
Den har varit flitigt använd genom åren 
Men med stigande ålder på sonen så har intresset svalnat
Kanske det inte är tonårsanpassat med en uppblåsbar pool på kolonin ???

Vad vet jag .....
men för en mamma som är drabbad abv överhettning så är det helt ok på en torr kolonitomt mitt i sommaren
Så den är framtagen ...upp pumpad och fylld 
Varmt???
Nääääää...inte när man bara har kall vatten att tillgå som blir kallare och kallare ju längre man spolar
Men har man lång slang så lägger man ut den på gräset så blir vattnet varmt på nolltid
Lite påhittig får man vara 


 Den är faktiskt inte så tokig ....skönt är det i alla fall


När vi inte är där så täcker vi över den med en stor presenning
Så att inte något vilsegått barn eller djur hamnar i den och olyckor sker....det får man lov att tänka på
Sedan alla insekter ...humlor ...getingar och annat som ska räddas
Och de ser man ju inte när man inte är där
I går var det operation rädda Humlan 
Allt gick bra ...den var nog lite blöt...för den satt en lååååååång stund i solen och återhämtade sig på poolkanten ...eller så bara solade den
Lyckligt slut blev det i alla fall


Vi brukar ju strama åt presenningen så att den ligger spänd och lägga stenar på så att den håller sig 
I dag ska den tömmas ....började lite i går och forsätter i dag
Stoppar slangen i botten på poolen så att vattnet kan användas till vattning . Det är inte så mycket i den ...hade bara fyllt den till hälften .....
Det är ju bra att använda allt så det inte blir slöseri med vattnet heller 

Använd det du behöver ...men inte mer
Skänk tillbaka till naturen så att det blir en rundgång och samtidigt så visar vi ju även respekt för dess resurser
Så ska det vara ....

Ge och Ta emot....
Allt blir bättre då..
Jag kör aldrig bort något i från kolonin ...jag tar till vara allt som blir 
Alla växt delar ....gräver ner ...kompost ...utfyllnad .....
Det är bekvämt också...man behöver inte springa omkring med sådant som faktiskt förmultnar ...
Klart jag åker till återvinningen med det som ska dit ...men det resterande ..koloni grejset ...det sparar vi
Det blir ju alltid något annat av det ...det som man inte vill ha på komposten lägger jag ut så det får torka 
Eller som i år ...det blev en växtplats för squasch när jag inte hade någon annan plats ...


Och den verkar trivas bra där ...äppelsquaschen...

Ja ..nu stundar snart en ny dag på kolonin....

Ha dä gôtt

Catarina




2 kommentarer: