En koloniblogg i från en glad amatör

Här kommer jag att skriva det mesta om vad som sker på vår Gröna Kulle i stort och i smått. Odling...projekt på kolonin....Örter....oljor ...salvor. Olika hantverk dyker nog upp....tankar om livet kanske det också blir.

Hoppas att ni ska känna er hemma och återkommer så snart ni har lust.

tisdag 1 juli 2014

Snart juli ...

Sommarlovet kom och det har snart gått två veckor av det 


Sommaren är här och mina vindspel har återigen fått flytta ut i trädgården 
Mitt stora vindspel  låter som koskällor enligt en av mina grannar och det har sin plats varje år i vårt  plommonträd. Då tycker hon att det är sommar när hon hör den när hon ligger i sängen och somnar så gott till den. Det är fint ....hon kommenterar det varje år ....nu är den på plats ....du är det sommar.
Jag har några till i bambu ....det låter lite mindre. Men jag gillar verkligen vindspel ...fint när de hänger i träden och skramlar litegrann.

Jag har hunnit slipa bord och bänk och oljat in dem inför årets strapatser . Det behöver göras ett par gånger
varje säsong  eftersom vi inte har dem under något rak. 
Kinesisk rödolja blev det på dem .....fint värre blev det .



Bänken tillverkade jag och sonen för några år sedan av ben som skulle användas till en diskbänk som vi skulle ha utomhus ....det blev aldrig av eftersom jag fick tag i en diskbänk med skåp genom en vän .
Då blev benen kvar och jag hade även en bänksskiva som jag köpt som vi satte in in köket. Men sedan gjorde vi om och jag tog ut bänkskiva m.m. Och vips så blev det en bänk att ha utomhus som man kan fixa olika saker vid ....Gôr bra av oss tycker vi .


Har införskaffat nya stolar till kolonin också. Blev gôrnöjd även med dem


De ska nog få sig en omgång av lasyren som jag fyndade på Stuvbutiken. 
En lasyr som jag tänkte ha till staketet. Det ska målas innan vi sätter upp det igen . Sonen har borstat bort mossa m.m som satt sig på det . Vi har ju tagit ned de gamla staketstolparna och har börjat sätta upp nya. 
Så nu ska staketet målas och sättas upp . Sedan ska buskstöden fixas till och laseras även de . Kommer att se lite trevligare ut så. Har även lite andra träsaker som ska behandlas och även pallkragarna kan få sig lite kärlek av färg .

Örter har börjat ta tillvara och läggas på tork.
Här är den kära arnican. 



Även den franska dragonen har torkats 
 Pepparmyntan likaså...



Har även torkat min kära isop 
den används en hel del på vintrarna när hostan sätter in 
så den sparar jag mycket av 
Det görs även olja av den som ska användas till salva som man kan smörja in bröstet med vid hosta m.m
Älskar doften av den ...känns som om man blir friska bara av att dofta på den 



Här är isopen på mina örtskärmar som käre Far gjorde till mig för många år sedan
Har fyra stycken som man kan stapla på varandra
Finfint tycker jag ....


Salvia på gång ...en del läggs på tork direkt och en del gör jag rökelse av 
Fina saker att ha när mörkret sätter in framåt hösten 




Rosenbladen som börjat samlas in 
Doften är underbar ...mycket gott att ha dem till 
Rosenolja , te ....fotbad ......rosenvatten 
Eller bara  vackert att se på



man hinner en hel massa märker jag när jag skriver det här ...fast det känns inte som det händer så mycket när man är mitt uppe i allt ....då ser man inte alltid vad som händer ....

Men mycket har blivit gjort ...det händer saker även om man inte alltid tycker det .....
Tålamod i växandet var det ja ....hmmmm

I dag har vi klippt gräs på ängen jag och sonen ...eller rättare sagt sonen . Jag klippte vid stugan och körde trimmern. Sedan skulle vi klippa på ängen samtidigt .......men det gick inte så bra ...
Kolonins klippare fungerade inte ....då tog vi en av de äldre maskinerna so kolonin har .Efter mycket om och men så fick vi i gång den ...men den lyckan var inte långvarig . Allt slutade med att vi tog våran maskin och den har remmen som gör att maskinen är självgående, gått av på.....
Jajajaja ...det gick bra och vi fick massor av gräsklipp ......vi har uppsamlare på den. Det är himla bra ....gratis gödning och även att täcka under buskar med . Vid hallonhäcken är det kanon. 

Så vi har pysslat och fixat en hel del ...grävt raka kanter på rabatter m.m 

men nu så är det dags att sussa här 
I morgon är en ny dag och då ska det införskaffas fler pallkragar .
Det kan utökas ytterligare .....fler odlingar ska i ordningställas ....

Så tack för att ni läste och tittade in

Ha dääää

Catarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar