En koloniblogg i från en glad amatör

Här kommer jag att skriva det mesta om vad som sker på vår Gröna Kulle i stort och i smått. Odling...projekt på kolonin....Örter....oljor ...salvor. Olika hantverk dyker nog upp....tankar om livet kanske det också blir.

Hoppas att ni ska känna er hemma och återkommer så snart ni har lust.

lördag 19 juli 2014

Hoppla vad tiden går.....

Men att sitta vid datorn hör ju inte till det man prioriterar den här tiden på året märker jag
Ingen uppdatering har skett om vår kära koloni på länge nu
Men men .....var sak har sin tid
Det ska hända lite saker på bloggen i dag i alla fall
Uppdatering delux

Jaaaaa....tiden går så fort ....eller inte
Köpte i alla fall färg på Stuvbutiken ....Fyndade rejält
99:- i stället för ca 369 :- i vanliga fall
Det stod röd ....men den var lite rotsröd
köpte en burk med teakbrun som jag tänkte blanda med ....men det struntade jag i
Fungerade bra så här tyckte jag


Har nu målat buskstöden som vi fixade förra året ....blev himla mycket bättre tycker jag 


Även de här bakom Friggeboden i Tysta trädgården har fått färg ....allt till en förbättring
De syns om ni kikar ordentligt ....längs bak

Staket har borstats och rengjorts av kära sonen 
Allt till det bättre 


Här har de börjat få lite kärlek av vår färg .....lite skillnad kan man tycke ....eller hur??


Så här fina blir de .....


Och de sista pallkragarna som vi köpte på Solareturen har även de fått lite lasyr på sig så att de blir lite gladare och kommer att stå emot regn och rusk lite bättre 
Sedan ska markduken på och det ska förberedas för nästa års odling 
Allt det där som jag skulle gjort i höstas.
Tror alltid att allt ska gå så mycket snabbare än det gör 
Jajaja....



Staketet på plats ....lite krokigt kanske ...men det är fint tycker jag 
Stolt för varje sak jag fixar.
Har även lagt på lite grästuvor och jämnat till marken bredvid hallonhäcken som var väldigt sluttande innan .
Sådant som inte blivit gjort sedan allt jag grävt och donat med på min kära koloni




Som mina kära rådgivare sa när jag hade odlingslott ....en man som hette Åke ....en klok man .
Han sa alltid ....kör inte bort något ...gräv ned det .....återanvänd det.
Han skrattade alltid åt alla som körde bort och sedan åkte och köpte massor av jord .
Man kanske behöver köpa ...men man kan först och främst återanvända allt man gräver upp till något .
Han lärde mig mycket under de åren jag hade den lotten som hjälpte mig oerhört mycket när jag köpte den här stugan .
Allt jag grävde upp ...alla tuvor .....grävde jag djupa diken i det som skulle bli mitt grönsaksland och grävde ned alla tuvor så att jag fick upp det och samtidigt blev det ju "gratis" jord . Tänk om jag skulle kört dit all den jorden. 
Tänk så mycket man lär sig .....
Och att göra saker enkelt för sig ...inte heller jobba emot allt som växer mm utan att följa med och se vart allt vill växa ....var saker ska vara vad man ska göra m.m det tar tid att upptäcka 
För mig är kolonin en oas ....där ska allt få vara . Jag sprutar inte kemikalier på något ....utan försöker låta naturen ha sin gång så gott det går .....finns alltid någon insekt som äter upp de som inte är bra för växter ...bara man har tålamod och låter det ske . Ofta så ska vi ju kontrollera allt som man kan kontrollera . Vilket ofta leder till något annat bakslag .  Så är ju naturens lagar 
What goes around comes around

Så jag försöker följa med 
Göra så gôtt jag kan 

Tills nästa gång 

Ha dä gôtt 

Catarina




1 kommentar:

  1. Nä att sitta vid datorn under sommaren är inget som ligger i prio högen..det gör däremot mysa i kolonin. Och vad fuint det blev med det roströda färgen!! Supersnygg mot allt det gröna

    Kram Kajsa

    SvaraRadera