En koloniblogg i från en glad amatör

Här kommer jag att skriva det mesta om vad som sker på vår Gröna Kulle i stort och i smått. Odling...projekt på kolonin....Örter....oljor ...salvor. Olika hantverk dyker nog upp....tankar om livet kanske det också blir.

Hoppas att ni ska känna er hemma och återkommer så snart ni har lust.

torsdag 8 maj 2014

Avbrott för regn....


Kolonilivet har återupptagits och våren står för dörren
Den har t om pågått en tid 
Jag har varit på kolonin och jobbat 
Klippt gräset två gånger redan 
Även på ängen vid ett tillfälle 
Det ingår i mina arbetsuppgifter i föreningen

Har städat stugan och försökt bringa ordning
Torkat golv och skakat mattor 
Vädrat sängkläder och filtar 
Öppnat alla fönster och dörrar  och låtit solen komma in 
i alla vrår och skrymslen
Våren är här !!!!!!!!!

Jag har skördat nässlor

 

Har en plats vid redskapsboden där det alltid växer nässlor
Jag är tacksam för att de växer just där
Har skördat två gånger redan och använt i mina smoothies 


Smaskigt värre och fullt av nyttigt klorofyll för varenda cell
Nässlor och persilja i från kolonin samt en massa annat gôtt
Ska plocka maskrosor också. Varför köpa dyr ruccola när man har massor av detta 
gröna guld i trädgården. Maskrosknoppar ska också plockas .
Sett att man använder i pajer , smörsteker m.m 
Sedan har jag ängsyran som redan växer så det knakar .
Den fick jag av en kvinna som hade odlingslott bredvid mig på Gräsdalens koloniområde .
Hon hade haft med sig den i från Bulgarien när hon varit hemma där och hälsat på.
Och den växer fint allt sedan dess. ca 11 år sedan nu....
Sedan finns det ju massor runt omkring av den vilda vanliga ute på ängarna m.m.
Tänkte att jag i år ska blanda i allt som jag kan som växer i mina smoothies och inte köpa i affären 
Nyttigare , ekologiskt och gratis 
Kan det bli bättre 
Senare kommer alla bären 
Underbart 


Första gräslöken är skördad och infryst


Vi fick en liten vila så här efter allt solsken 
Näring för växterna 
Så gräset kan växa och allt annan komma upp ur jorden .
Allt är ju på väg upp ....
Mot ljuset !!!!!!!

Vi sträcker på oss ...vill ha mer av det goda 
Vill sluka varje liten solstråle som tittar fram 
Ivrigt kikande ...plirande 
sträcker oss efter solen den fina allesammans 

Härliga tider stundar ...
Eller hur ???

Och jag har inte än köpt en massa blomster till min lilla täppa
Jo några pelargonsticklingar men det var länge sedan 

Men jag kommer väl snart att falla för alla frestelserna 
Det är inte lätt att vara en garntokig kollo ägare 

Det finns mycket man kan falla för 
Mycket som man inte visste att man behövde
En färg på garn ..
En blomma som man behöver 
eller snarare en ört eller en bärbuske 

Det finns mycket 

Nu har jag tagit igen några förlorade månader då det blev ett 
lååååååååååångt inlägg 
men när man börjat skriva så finns det inte något slut känns det som i bland 
Men  Tack för denna gång 


Ha dä 

Catarina






2 kommentarer:

  1. Hej! Är det på
    gräsdalen i karlstad du odlar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan....Nej Mia . Jag har en kolonistuga på Koloniträdgårdsföreningen Steffens Minne . Där odlar jag och rotar omkring ibland blommor och blader....Tack för att Du kollar in // Catarina

      Radera