En koloniblogg i från en glad amatör

Här kommer jag att skriva det mesta om vad som sker på vår Gröna Kulle i stort och i smått. Odling...projekt på kolonin....Örter....oljor ...salvor. Olika hantverk dyker nog upp....tankar om livet kanske det också blir.

Hoppas att ni ska känna er hemma och återkommer så snart ni har lust.

söndag 30 juni 2013

En dag efter.......

Under helgen är det loppis på kolonin

Käre Mor och Käre Moster Bittan kom på besök

Moster fyndade en matta och gjorde strålande affärer med Steinar
Själ v...jag alltså som inte skulle ha något 
Köpet en Vätte i tovad ull ...den behöver nya skor så att den kan gå 
Det fixar jag lätt ...Panduro...
Sedan några vackra klämmor i sommarfärger 
som jag ska ha till något 
De föreställde olika djur
En hängare till redskaps boden
och en burk med "småspik"


De var super stora ....
men en sådandärbraatthasak


Vi köpte kaffe ....våfflor ...grädde /sylt som sig bör när man är på loppis på kolonin


Efter ett besök vid min stuga så fick vi i oss lite mer kaffe 
Det var ett väldigt omväxlande väder ömsom sol ...värme 
för att sedan regna och åska 

Men jag fick bänken slipad och oljad 
Avgränsnings pinnarna nedslagna 
stenarna flyttade till baksidan
Torkade golven i stugan

Så på det hela taget så var det en lyckad dag
Med trevligheter ....arbete...fika i solen
Även maten kunde avnjutas utomhus

Eftersom buskstöden är avklarade så lär staketet mot grannen fixas till
Stolpar behöver bytas ut . En del ska få jordankare ...de är tydligen bara nedslagna tidigare
De har inte använt de betongklumpar som Hjalmar gjöt när han gjorde staketet 
De är hiskliga ...hur tunga som helst .
Det var innan man hade jordankare och man fick göra själv
Och han var Gjutare ...han har gjutit en hel massa 
Stugan står på en betongplatta ...en källare ...betongplattor på uteplatsen....
de är avsågade en bit för att inte dra in fukt i stugan eftersom de satt i hop med plattan i köksdelen
Betongplattor på ingången ...de är numera borttagna

Sedan alla betongklumpar till staket etsom gick runt hela tomten
Tack Käre Stefan för hjälpen med dem
Men jag tror han var glad att använda sina maskiner

Men i dag är jag hemma 
Vilar ...med lite bloggande....lite film


Jag är så söööömnig ....

Gäsp

Ha dä gôtt 

Catarina

1 kommentar:

  1. Jag hade tänkt komma på kollobesök men tiden, den tiden...räckte inte till.
    Synd, för det fanns säkert nåt "braåha" som hade passat i min trädgård.
    Kramis Anja

    SvaraRadera